Monday, November 30, 2009

Apa Itu Radikal Bebas?

Radikal bebas adalah merupakan suatu molekul atau atom yang sangat tidak stabil karena memiliki satu atau lebih elektron yang tidak berpasangan. Elektron tak berpasangan tersebut akan berusaha mencari electron lain untuk menjadi pasangannya. Jika elektron yang diambil menjadi pasangannya adalah electron dari molekul dalam sel-sel tubuh kita maka terjadilah perubahan dan penyebab kepada proses penuaan, atau lebih merbahaya lagi menjadi sel-sel kanser.

Radikal bebas yang merbahaya dihasilkan di antaranya melalui:
  • Aktiviti pembakaran bahan bakar pada mesin dan kenderaan bermotor (pencemaran udara)
  • Asap rokok
  • Cara mengolah masakan yang tidak betul (makanan yang dipanggang terlalu lama, minyak goreng yang sudah dipakai berulang-ulang)
  • Sinar ultraviolet dari matahari
  • Jenis makanan cepat saji (fast food) atau makanan kemasan yang mengandung pengawet.



Lihat apa yang terjadi kepada buah apple yang telah dikupas dan dibiarkan terdedah kepada udara sekelilingnya? – ianya bertukar warna menjadi kekuningan kesan dari Radikal Bebas di udara.


TETAPI ADA BERITA BAIK!!

Radikal bebas boleh dikawal dengan sebatian yg dipanggil antioksidan dimana ia boleh meneutralkan radikal bebas. Cuba lihat epal diatas...bahagian kiri kesan radikal bebas...bahagian kanan telah disaluti oleh jus yg mengandungi antioksidan...Antioksidan dalam jus tersebut telah menghalang epal dari rosak.kekuningan..Epal kelihatan lebih segar...Ini bermakna antioksidan telah melindungi sel2 epal dari radikal bebas.

Antioksidan di dalam badan kita juga memberikan kesan yang sama. Yang penting sekarang ialah memastikan ianya cukup di dalam badan kita pada setiap masa utk menghalang kerosakan/penyakit sebelum ia berlaku..
Jadi, bagaimana dan di mana nak dapatkan antioksidan? Salah satu cara minum jus manggis..

BAGAIMANA MANGGIS DAPAT MEMBANTU MELENYAPKAN RADIKAL BEBAS?




Pelbagai masaalah kesihatan dan penyakit dapat diatasi dengan meminum jus manggis yang asli. Khasiat xanthone iaitu bahan aktif dan antioksidan yang amat kuat dalam buah manggis dapat membantu memulihkan pelbagai jenis masaalah kesihatan..dengan izin-Nya (kita berusaha dan berdoa...setiap penyakit ada penawarnya..yang penting kita jangan berputus asa..)

**The research linking free radicals to disease continues to mount. Some experts estimate that more than 80 percent of debilitating diseases are related to the effects of free radicals.

No comments:

Post a Comment